Do zadań samodzielnego stanowiska ds. ochrony środowiska należy:
prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia;
prowadzenie publicznie dostępnego wykazu dokumentów zawierających informację o środowisku i jego ochronie w zakresie prowadzonych spraw;
opracowywanie pozwoleń i zezwoleń wynikających z przepisów ochrony środowiska;
realizacja zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych;
realizacja Programu Ochrony Powietrza w zakresie dotyczącym gminy;
realizacja zadań w zakresie ochrony środowiska wynikających z ustawy Prawo Ochrony Środowiska;
prowadzenie wykazów wydanych dokumentów z zakresu ochrony środowiska;
przygotowywanie opinii projektów prac geologicznych;
przygotowanie decyzji i opinii wymaganych przy wydawaniu koncesji zgodnie z prawem geologicznym i górniczym;
prowadzenie ewidencji pomników przyrody;
sporządzanie statystyk i sprawozdań na potrzeby GUS-u i innych jednostek w zakresie zajmowanego stanowiska;
organizowanie akcji na rzecz ochrony środowiska oraz współpraca ze szkołami i przedszkolami w zakresie ochrony środowiska;
sporządzanie, aktualizacja i nadzór nad realizacją Programu Ochrony Środowiska,
zatwierdzenie programów gospodarki odpadami niebezpiecznymi;
przygotowanie projektów uchwał wynikających z ustawy o ochronie zwierząt oraz ich realizacja;
przygotowanie opracowań i materiałów na potrzeby udziału w konkursach z zakresu ochrony środowiska;
sporządzanie, aktualizacja i nadzór nad realizacją Gminnego Programu Usuwania Azbestu,
przygotowanie merytoryczne dokumentacji do przetargów na inwestycje związane z rozbiórką azbestu zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych;
prowadzenie i nadzorowanie oraz uczestnictwo w odbiorach inwestycji realizowanych przez Gminę ramach swojego stanowiska;
przygotowanie umów z wykonawcami w zakresie prowadzonych spraw oraz nadzór nad ich realizacją;
nadzorowanie i współpraca z właściwymi służbami w zakresie utrzymania terenów zielonych;
prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru i transportu odpadów z terenu gminy;
opracowywanie zezwoleń na transport nieczystości ciekłych;
prowadzenie spraw związanych z udzielaniem i rozliczaniem dotacji dla Spółek Wodnych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach inicjatyw lokalnych;
nadzór nad inwestycjami wykazanymi w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Świeszyno oraz w uchwałach budżetowych.
prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo wodne, dotyczących zmiany stanu wody na gruncie,
prowadzenie spraw związanych z ustawą o odpadach, dotyczących nakazu usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania lub magazynowania,
prowadzenie spraw związanych z ustawą o ochronie zwierząt, dotyczących znęcania się nad zwierzętami,
wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznawanej za agresywną,
prowadzenie spraw dotyczących łowiectwa i opiniowanie rocznych planów łowieckich,
szacowanie szkód w uprawach rolnych spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi,
współpraca z jednostkami pracującymi na rzecz rolnictwa,
wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi włóknistych, zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii.